NL    EN
FIA WTCR

[:nl]Tom Coronel met Honda CIVIC van Boutsen Ginion Racing in FIA WTCR 2018[:en]Tom Coronel to race Boutsen Ginion Racing Honda CIVIC in 2018 FIA WTCR [:]

Gepubliceerd op 20 februari 2018


[:nl]

  • Nieuw avontuur met nieuwe doelen
  • Topauto, topteam in topveld

Huizen  –  Het FIA WTCC eindigde vorig jaar en krijgt in 2018 een vervolg met het FIA WTCR. Een internationale raceserie waar zich inmiddels 26 toprijders met dito auto’s voor hebben aangemeld, waarmee alle beschikbare plaatsen in het veld zijn bezet. Eén van hen is Tom Coronel (45), een van de meest ervaren rijders in de mondiale toerwagenracerij. “Natuurlijk heb ik er sinds de eerste signalen doorkwamen alles aan gedaan om daarbij te zijn, dus ik ben superblij dat het nu is gelukt”, zegt Coronel. Hij verschijnt in 2018 aan de start met de splinternieuwe Honda Civic TCR. De auto is ontwikkeld en gebouwd door het Italiaanse JAS Motorsport en wordt ingezet door het Belgische Boutsen Ginion Racing. Ook het afgelopen seizoen kwam Coronel al regelmatig met de vorige generatie van de Honda Civic in actie voor dit team, dat de Benelux TCR-titel 2017 veiligstelde. Coronels teamgenoot in het FIA WTCR 2018 is Portugees Tiago Monteiro (41) die al sinds 2012 als fabrieksrijder voor Honda in de toerwagenracerij actief was.

 

 

Tom Coronel is superenthousiast over de stappen die nu gezet zijn. “Velen weten dat ik twee jaar geleden al hoopte op deze ontwikkeling. Het FIA WTCR is een goede opvolger van het FIA WTCC, waar ik alle jaren aan heb meegedaan, maar in laatste periode vaak sportief gezien als veldvulling. Nu staan we voor een volledig nieuwe uitdaging, met voor iedereen gelijk materiaal, op circuits in de hele wereld en voor mij in een topsetting met de door JAS Motorsport gebouwde en door Boutsen Ginion ingezette splinternieuwe Honda Civic. Een auto, speciaal voor dit kampioenschap gebouwd en waarmee we de strijd met de andere merken zonder meer aan kunnen. Voor mijzelf denk ik dat dit misschien wel de beste start van mijn hele toerwagencarrière is. Zeker het beste pakket dat ik in de afgelopen tien jaar tot mijn beschikking heb gehad. Ik durf dan ook best de voorspelling aan dat ik het aantal trofeeën dat ik bij elkaar in de laatste vijf seizoenen in het FIA WTCC behaald heb, dit seizoen minimaal kan evenaren.”

 

Coronel vervolgt: “Boutsen Ginion Racing heeft zich in de afgelopen jaren meer dan bewezen en voor mij is de samenwerking met Honda Benelux ook van groot belang. Met onze deelname aan dit kampioenschap gaan we het merk ook op vele manieren binnen de Benelux promoten. Er komen dummy’s in dezelfde kleuren als mijn racewagen, de race-Civic van vorig jaar komt in een gelijke uitvoering beschikbaar voor shows en demonstraties. Samen met de Honda-dealers gaan we dus letterlijk en figuurlijk veel herrie maken. De livery (uitstraling) van de nieuwe Honda zal grotendeels gelijk zijn aan die van mijn auto van vorig jaar, met als belangrijkste kleur: DHL-geel. De sponsors van vorig jaar staan voor komend jaar hetzelfde in de wedstrijd en hebben zich weer aan ons verbonden. Dus ook dit jaar staan op de auto de namen van: DHL, Eurol Lubricants, Tricorp Workwear, ERU Prestige Kaas voor Kerels, TW Steel, Bouwgroep Dijkstra Draisma, Intrax Suspension, 4.Brands, Allsecur, ASC Group, NoFear Energydrink, P1 racewear, Super-B, CM, Copernica en RSII.”

 

De aanloop naar het raceseizoen verloopt positief. Coronel: “Het mooie is dat de dat de Civics nu al klaar zijn. Wij kunnen dus ruim op tijd gaan testen. De officiële testdagen vinden eind maart plaats en dan moet alles echt helemaal voor elkaar zijn. Ik heb er alle vertrouwen in en kijk uit naar de samenwerking met Tiago Monteiro die natuurlijk een enorme kennis meeneemt. Bijzonder is ook dat we in het Pinksterweekend (20-21 mei) op Circuit Zandvoort rijden tijdens de Jumbo Racedagen driven by Max Verstappen. Dat is een topweekend om met deze nieuwe klasse te komen racen in eigen land. Voor het overige zal Eurosport het kampioenschap weer coveren en met RTL GP is er al een afspraak om alle races te volgen. Inclusief de TomCam en de gebruikelijke GoPro’s in en aan mijn Honda. Uiteraard is alles ook te volgen via Facebook, Instagram, Twitter, mijn YouTube-kanaal en mijn eigen Tom Coronel-app. Je hoeft dus niets van de actie te missen. Nieuw is wel dat wij voortaan drie races per weekend rijden. Een op zaterdag en twee op zondag en dat verdeeld over tien raceweekenden in de hele wereld. Er zijn dus voortaan dertig races die meetellen voor de titel. Waar door vele verschillende merken en topcoureurs om gestreden wordt.”

 

Tot slot blikt Tom Coronel nog even terug. “Ik heb zeven jaar lang een prachtige samenwerking met ROAL Motorsport van Roberto Ravaglia gehad. Toen het FIA WTCR in het zicht kwam, maakte hij mij al snel duidelijk, niet op tijd invulling aan die plannen te kunnen geven. Dus na jaren met hoogte- en dieptepunten zijn we in goede harmonie uit elkaar gegaan. Daarmee zal ik Roberto Ravaglia, Aldo Preo en ook Pietro, die zeven jaar lang mijn vaste engineer was, absoluut gaan missen. Dat geldt trouwens ook voor de beste koffie in de hele paddock!  Maar nu op naar een nieuw avontuur….ik sta te stuiteren om gas te geven in mijn nieuwe Honda.”

 

Voorlopige kalender 2018

7-8 april Marrakesj Marokko

28-29 april Hungaroring Hongarije

10-13 mei Nürburgring Nordschleife Duitsland

19-21 mei Circuit Zandvoort Nederland

23-24 juni Vila Real Portugal

21-22 juli n.n.b. (alternatief 6-7 oktober)

4-5 augustus Termas de Rio Hondo Argentinië

29-30 september Ningbo International Speedpark China

6-7 oktober n.n.b. (alternatief 21-22 juli)

27-28 oktober Suzuka International Racing Course Japan

17-18 november Circuito da Guia Macau[:en]

  • A new adventure with new goals
  • A top-level car, a top-level team in a top-level field

Huizen  –  The FIA WTCC came to an end last year and will be succeeded by the FIA WTCR in 2018. The new category is an international race series for which 26 top-level drivers with top-level cars have signed up to ensure a capacity grid. One of them is Tom Coronel (45), one of the most experienced drivers in touring car racing worldwide. “Of course, I have done everything to become part of this since the first signs emerged, so I am really thrilled that it has now worked out,” Coronel says. In 2018, he will be racing the brand-new Honda Civic TCR. The car has been developed and built by Italian outfit, JAS Motorsport and will be run by Belgian team, Boutsen Ginion Racing. Last season, Coronel already raced a Honda Civic of the previous generation for the team that won the 2017 Benelux TCR title. In the 2018 FIA WTCR, Portuguese driver Tiago Monteiro (41), who has been racing as a works-driver for Honda since 2012, will be Coronel’s team-mate.

 

 

Tom Coronel is really enthusiastic about the steps that have been made: “Many people know that this is a development I hoped to see two years ago already. The FIA WTCR is a worthy successor of the FIA WTCC in which I participated every season, but it is fair to say that, from a sporting perspective, I was often making up the numbers in the most recent years. Now, we are facing a new challenge with identical equipment for everybody, at tracks all over the world and for me an excellent situation with a brand-new Honda Civic built by JAS Motorsport and run by Boutsen Ginion. A car that has specially been built for this championship and that allows us to take on the other brands at a level playing field. Personally, I reckon that this could very well be the best season start of my entire career in touring car racing. It certainly is the best package I have had in the last ten years. I certainly dare to predict that this year, I will be at least able to match the total number of trophies I have scored over the last five years in the FIA WTCC.”

 

Coronel continues: “In the past years, Boutsen Ginion Racing has more than just proven its qualities and for me, the co-operation with Honda Benelux is significant, too. By participating in this championship, we will also promote the brand in the Benelux in many ways. There will be show cars with an identical livery as my race car, last year’s Civic race car will be available for shows and demonstrations. Together with the Honda dealers, we will be making a lot of noise in every sense of the word. The livery of the new Honda will be largely identical to the one I had on my car last year with DHL yellow as the most important colour. The partners I had last year have also committed for this season, so once again, the following names will be on the car: DHL, Eurol Lubricants, Tricorp Workwear, ERU Prestige Kaas voor Kerels, TW Steel, Bouwgroep Dijkstra Draisma, Intrax Suspension, 4.Brands, Allsecur, ASC Group, NoFear Energydrink, P1 racewear, Super-B, CM, Copernica and RSII.”

 

Preparation for the upcoming season is going well. Coronel: “The good thing is that the Civics are ready. That enables us to start testing well in time. Official test days are scheduled at the end of March and that is when everything really has to be sorted. I am totally confident and I am looking forward to working with Tiago Monteiro who is bringing in his vast knowledge. Another special thing is that we are racing at Circuit Zandvoort as a part of the ‘Jumbo Racedagen driven by Max Verstappen’ on the Whitsun weekend (20-21 May). That is a fantastic event to race in my home country with this new class. Moreover, Eurosport will be broadcasting the championship and a deal with RTL GP is in place to cover all the races including the TomCam and the usual GoPros in and on my Honda. Of course, we will also be present on Facebook, Instagram, Twitter, my YouTube channel and my own Tom Coronel app, so nobody has to miss out on any of the action. A new thing is that we will have three races every weekend, one on Saturday and two on Sunday, and that on ten weekends all over the world. As a result, there are thirty races counting towards the title with many different brands and top-level drivers out to compete.”

 

Finally, Tom Coronel briefly looks back: “For seven years, I have enjoyed a fantastic co-operation with Roberto Ravaglia’s ROAL Motorsport team. When the FIA WTCR plans came up, he soon made it clear to me that he would not be able to realise such a project in time, so after years with highs and lows, we split in a harmonious way. I will certainly miss Roberto Ravaglia, Aldo Preo and Pietro, who was my engineer for seven years. And the same can be said for the best coffee in the paddock! But now, it is on for a new adventure. I can’t wait to push the throttle in my new Honda.”

 

Provisional calendar 2018

7-8 April Marrakesh Morocco

28-29 April Hungaroring Hungary

10-13 May Nürburgring Nordschleife Germany

19-21 May Circuit Zandvoort Netherlands

23-24 June Vila Real Portugal

21-22 July tba (alternative 6-7 October)

4-5 August Termas de Rio Hondo Argentina

29-30 September Ningbo International Speedpark China

6-7 October tba (alternative 21-22 July)

27-28 October Suzuka International Racing Course Japan

17-18 November Circuito da Guia Macau[:]



Photos


Tom Coronel


Our partners in crime

Relaties