NL    EN
FIA WTCR

[:nl]Tom Coronel heeft alle vertrouwen in Honda CIVIC tijdens FIA WTCR 2018 [:en]Tom Coronel has full confidence in his Honda Civic for the 2018 FIA WTCR[:]

Gepubliceerd op 03 mei 2018


[:nl]Boedapest, 29 april 2018 – Het tweede raceweekend van de FIA World Touring Car Cup (WTCR) by Oscaro vond plaats op de bijna 4,4 kilometer lange Hungaroring bij Boedapest. Onder het 27 rijders tellende sterke en internationale deelnemersveld bevindt zich Tom Coronel. De Nederlander rijdt dit seizoen met een door JAS Motorsport gebouwde en Boutsen Ginion ingezette Honda Civic Type R TCR.

 

 

Vrije trainingen en kwalificaties gaven het potentieel van de Honda aan. Aanvankelijk was de Nederlander goed te spreken over de prestaties. Om die verder te finetunen werd voor een iets andere set-up gekozen, die later echter niet het gewenste resultaat bracht. Naast een 12e plaats moest Coronel genoegen nemen met een tegenvallende 21e startplaats. De eerste van drie races, op zaterdagmiddag, liep niet naar wens. In de display verschenen waarschuwingen over te hoge temperaturen, dus besloot Tom zijn Honda naar de pits te rijden om verdere schade te voorkomen. Achteraf bleek alles mee te vallen. Op zondagmiddag kwam de geelrode Honda Civic twee keer aan de start. Na de eerste race over twaalf ronden finishte Tom Coronel als 20en in de openingsfase van de tweede race had het achter in het veld wel iets weg van een botsautoparadijs. Meerdere malen kreeg de Civic het zwaar te verduren en na de laatste klap stonden wielen en stuur zo scheef dat verder doorrijden geen zin had.

 

Tom Coronel: “Na mijn eerste WK-punt in Marokko, hoopten we dit weekend weer een of meer punten te kunnen scoren. Helaas is dat niet gelukt. De auto is goed, dat weten wij en bewijst onder anderen mijn teamgenoot. Maar je wilt altijd de puntjes op de i zetten en daarbij komt het op die laatste details aan. Bij mijn teammaat zijn ze naar links gegaan en bij mij naar rechts. Achteraf blijkt die eerste keuze een betere. Daarmee kon ik de twaalfde plek niet langer handhaven en viel terug naar de 21e startplek. Absoluut te laag voor deze auto, maar de onderlinge verschillen zijn hier maar klein en werpen je ver terug. Ik had veel last van onderstuur en kon niet het maximale uit de nieuwe banden halen. Door het goede presteren van mijn teamgenoot Benjamin weten we wel waar we het moeten zoeken. De eerste race ging op zich lekker, maar liepen er wat waarschuwingen op de displays van water- en olietemperatuur door elkaar. Ik nam geen risico en ging naar binnen, om daar vast te stellen dat doorrijden wel mogelijk was geweest.

In de eerste race op zondag stond ik wel erg ver naar achter en zag door de achterspoiler op de auto voor mij de startlichten niet. Dus gereageerd op de rest van het veld en lekker mee gereden. Het ging niet briljant en de punten waren nog ver weg. In de laatste race kwam ik echt in een ‘ballenbak’ terecht. Door verschillende rijders werd ik flink geraakt en op een gegeven moment stonden mijn wielen en stuur zo schuin dat verder rijden geen zin meer had. De eerste tien krijgen punten en die plaatsen waren voor mij dit keer ver weg. Uiteraard had ik natuurlijk graag meer punten gehad, maar weet ook hoe competitief het is. Onderlinge verschillen zijn klein en je moet er echt vanaf de eerste vrij training gelijk goed bijzitten. Ik heb alle vertrouwen in het team en de auto, de prestaties van de andere Civics en mijn teamgenoot tonen dat ook aan. De volgende twee weekenden zijn op racepistes waar ik het altijd extra naar mijn zin heb. Zowel op de Nurburgring als Zandvoort hoop ik dat het geluk mijn kant opvalt en dat ik daar de nodige punten kan veiligstellen. Ik ga er voor!”[:en]Budapest, 29 April, 2018 – The almost 4.4 kilometres long Hungaroring near Budapest served as the venue for the second race weekend of the FIA World Touring Car Cup (WTCR) by Oscaro. Tom Coronel was one of the 27 drivers in the strong and international field. This season, the Dutchman is racing a Honda Civic Type R TCR built by JAS Motorsport and run by Boutsen Ginion Racing.

 

 

 

Free practice and qualifying sessions revealed the Honda’s potential. Initially, the Dutchman was quite pleased with the performance. To enhance this even further, a different set-up was chosen, but this didn’t bring the required results. Next to twelfth place on the grid for race one, Coronel had to make do with a disappointing 21st place on the grid for the other two races. The first of the three races, held on Saturday afternoon, didn’t go as planned. The cockpit display showed warnings for too high temperatures and Coronel decided to bring his Honda back to the pits to prevent further damage. In hindsight, it turned out to be not so bad. On Sunday afternoon, the yellow-and-red Honda Civic took the start in both races. In the first race with a distance of twelve laps, Tom Coronel finished 20th. In the opening stages of the second race, the action at the back of the field looked like a bumper car ride at a fun fair. The Civic was hit several times and after the final impact, the wheels and the steering wheel were out of alignment in such a way that there was no point in trying to continue.

 

Tom Coronel: “Having scored my first world championship point in Morocco, we hoped to be able to score one or more points again this weekend. Unfortunately, we didn’t succeed. The car is good, we know that and my teammate was one of the drivers to show it. But you always want to get all the details right, every little thing matters. For my teammate, the team opted to turn left for the set-up and for me, the decision was to turn right. In hindsight, the first option turned out to be the better one. As a result, I wasn’t able to repeat my twelfth place and I dropped back to 21st on the grid. Way too far down for this car, but the intervals are small in this field and you lose many places when you lack just a little bit of speed. I had to deal with a lot of understeer and I wasn’t able to get the maximum out of the fresh tyres. Thanks to the good performance by my teammate Benjamin, we know which area we have to work on. The first race went quite well, but I got some warnings about the water and oil temperatures on my display, which was a bit confusing. I decided to avoid any risk and headed into the pits, only to find out that it would have been possible to continue.

In the first race on Sunday, I was well down on the grid and was unable to see the starting lights because of the rear spoiler on the car in front of me. Therefore, I reacted to the rest of the field and I kept up nicely. It wasn’t brilliant, though, and points were still far away. In the final race, I was in the mayhem. Several drivers hit me quite hard and at a certain point, the wheels and the steering wheel were bent in such a way that it no longer made sense to continue. Points are only given to the first ten and this time, these positions were very far away for me. Of course, I would have liked to score more points, but I also know how competitive it is. The differences are small and you have to be on the pace from the very first free practice session straight away. I have full confidence in the team and in the car, the results of the other Civics and those of my teammate show it as well. The next two rounds will be at venues where I am always particularly enjoying myself. Both at the Nürburgring and at Zandvoort, I really hope to have lady luck on my side and that I will manage to score points there. I will go for it!”[:]





Our partners in crime

Relaties