NL    EN
FIA WTCR

Volop punten en klassezege Tom Coronel in FIA WTCR Vallelunga

Gepubliceerd op 24 juli 2022


VALLELUNGA (24 juli 2022) – “Toch weer een beker meer naar huis!” Tom Coronel, de enige Nederlandse deelnemer in de hoogste mondiale toerwagenserie, was tevreden na het raceweekeinde van de FIA WTCR – World Touring Car Cup op het Autodromo Vallelunga Piero Taruffi nabij Rome. In de eerste race eindigde de coureur met de Audi RS 3 LMS van het Comtoyou DHL Team Audi Sport als zesde, waarmee hij tevens winnaar werd in het klassement van de WTCR Trophy voor privérijders. In de tweede wedstrijd werd hij als zevende geklasseerd. “Ik heb het wat voorzichtig aan gedaan, omdat heel wat rijders te maken kregen met klapbanden, maar met de resultaten ben ik best tevreden. Ik heb immers weer volop punten gescoord”, zei Coronel.

 

 

In de zomerse hitte op de korte baanvariant van het Italiaanse circuit kregen de banden het zwaar te verduren. Dat noopte de vijf rijders van het Chinese merk Lynk & Co er zelfs toe, hun auto’s voor beide races na de opwarmronde al in de pits te parkeren, omdat het team er niet van overtuigd was dat de auto’s zonder klapbanden de volledige raceafstand zouden kunnen afleggen. Ook rijders van andere merken kregen in de beide races met klapbanden te maken. “Ik had het zelf in de uitloopronde van de eerste race, dus toen was ik gelukkig al gefinisht”, zei Coronel. “Allemaal de linker voorband, ook bij meerdere van mijn teamgenoten, dus ik heb het echt heel voorzichtig aan gedaan, want ik wilde beslist de finish halen en punten scoren!”

 

 

Coronel was goed aan het weekeinde begonnen met klasseringen in de top tien in de vrije trainingen. “De negende, tiende plaats was een beetje mijn wens en mijn doel, zodat ik ook lekker vooraan zou staan in de omgekeerde startopstelling voor de tweede race”, zei Coronel. Ook in de kwalificatie op zaterdagmiddag leek dat een realistisch uitgangspunt: Coronel ging na de eerste heat zonder al teveel moeite door naar Q2, voor de snelste twaalf rijders, en deed daar een gooi naar de tiende plaats of hoger. “Dat ging echter mis”, gaf hij naderhand toe. “Ik had twee nieuwe sets banden over voor Q2 en in de laatste run zou ik slipstreamen met mijn twee teamgenoten om zo naar een snelle tijd te komen, maar er was sprake van een misverstand, waardoor dat niet lukte. Daardoor kon ik mijn tijd niet verbeteren en stond ik twaalfde, dat was balen! Ik had er zeker meer van verwacht.”

 

 

In de eerste race won Coronel gelijk al enkele posities, doordat de Lynk & Co’s niet startten. “Ik kwam redelijk weg, een paar gevechten gehad met Huff en Monteiro, maar die kon ik goed achter me houden. Toen zag ik dat meerdere rijders, waaronder ook mijn teamgenoot Bennani, klapbanden kregen en daardoor ben ik meer ‘op safe’ gaan rijden om de linker voorband meer rust te geven. Dat betekende in het eerste gedeelte van het circuit van het gas af in een bocht die normaal gesproken vol gas is. Daar verloor ik veel tijd mee, maar uiteindelijk heb ik wel de finish gehaald en ben ik zesde geworden, en winnaar van de WTCR Trophy.”

 

 

Voor de tweede race in de namiddag was het nog warmer, dus opnieuw deed Coronel het voorzichtig aan. “Ik startte uiteindelijk als elfde, omdat bij Guerrieri de motor gewisseld moest worden en hij daardoor achteraan stond. Ik verloor in de eerste twee ronden een beetje de aansluiting, maar ik ben wel zevende geworden, wat natuurlijk ook wel weer een behoorlijk resultaat is. Bovendien heeft ons team Comtoyou de eerste en tweede plaats behaald, met Magnus en Berthon, ook een mooi resultaat voor Berthon in DHL-kleuren, dus goed om te zien! En nu is het tijd voor een korte vakantie.” De volgende twee WTCR-races worden op 7 augustus verreden op de Anneau du Rhin in Colmar in de Elzas.



Our partners in crime

Relaties