[:nl]Tom Coronel sluit “beste FIA-WTCC-seizoen ooit” af met punten in Qatar[:en]Tom Coronel concudes “best FIA WTCC season ever” with point-scoring finish in Qatar[:]
[:nl]LOSAIL (25 november 2016) – Op het circuit van Losail in Qatar sloten Tom Coronel en zijn collega’s het seizoen 2016 in het FIA WK Toerwagens (WTCC) af met twee wedstrijden, die traditioneel in het donker verreden werden. Tijdens het laatste raceweekeinde van het jaar, dat in het teken stond van het afscheid van de fabrieksteams van Lada en Citroën en drievoudig wereldkampioen Yvan Muller, wist Coronel opnieuw WK-punten te scoren door in de tweede race als negende te eindigen. In totaal scoorde Coronel dit seizoen 16 keer punten in 22 races. Met de Chevrolet-RML Cruze TC1 in de kleuren van DHL en Eurol, ingezet door het Italiaanse ROAL Motorsport, beleefde de Nederlandse coureur naar eigen zeggen zijn beste seizoen ooit: “We hebben het onmogelijke mogelijk gemaakt met ondermeer twee overwinningen en een tweede plaats.” Coronel sluit het seizoen als elfde in de eindstand van het WK en derde in de WTCC Trophy voor privérijders af. “En nu zijn we al heel hard bezig met de onderhandelingen voor het komende seizoen, want ook in 2017 wil ik er in het WK beslist weer bij zijn”, zo zegt hij.
Het raceweekeinde in Qatar – na de afzegging van de races in Thailand het elfde WK-evenement van het seizoen – begon voor Coronel niet optimaal. In de eerste vrije training brak er een schokdemper van zijn auto, in de tweede vrije training brak het linker voorwiel af. “Daardoor kwam ik uiteindelijk wat ‘track time’ tekort in de voorbereiding voor de kwalificatie, en dat kwam tot uiting in de rondetijden”, aldus Coronel. Als dertiende in de tijdtraining miste hij daardoor nipt de tweede kwalificatieheat voor de snelste twaalf, waarin hij eventueel kans gemaakt had op een betere startpositie voor de eerste race op basis van de ‘reversed grid’-regeling. “Nu moest ik dus beide races vanaf de 13e startplaats beginnen, en dat terwijl inhalen hier lastig is en het circuit voor onze Chevrolet ook niet optimaal is.”
“In de eerste race kwam ik er bij de start achter dat de ‘start lever’, een soort van handrem waardoor je de auto op voorspanning zet, stukgegaan was. Daardoor verliep de start niet optimaal, en zoals gezegd was het inhalen lastig, zoals we van tevoren al wisten. Zo werd ik uiteindelijk twaalfde. In de tweede race had ik een heel goede start, ik zat er heel goed bij en zat direct op de bumper van Nicky Catsburg en Hugo Valente. Die raakten vervolgens samen van de baan en toen lag ik negende, en die positie heb ik ook vast kunnen houden. Ik bleef lange tijd achter Huff aan zitten, die in de slotfase een beetje bij mij wegliep, terwijl ik kon weglopen op de mensen achter mij. Behalve de eerste ronde was het geen bijzonder spannende race, maar het was wel goed om te zien dat we de snelheid hadden.”
Als geheel blikt Coronel meer dan tevreden terug op het nu afgesloten seizoen, met zijn overwinningen in Marakkesj en Vila Real en zijn tweede plaats in Argentinië als onbetwiste hoogtepunten. “En vergeet ook de Nordschleife niet, waar we als derde achter de fabrieks-Citroëns kwalificeerden”, vult hij aan. “Al met al waren die resultaten veel beter dan waarop we voorafgaand aan het seizoen gehoopt hadden. Met name op de stratencircuits waren we sterk en hebben we het onmogelijke mogelijk gemaakt. Het eerste gesprek met Roberto Ravaglia, de teambaas van ROAL Motorsport, heeft inmiddels al plaatsgevonden. Van beide zijden is de wil er om de samenwerking, die nu al zes jaar duurt, ook in 2017 voort te zetten. We vormen met elkaar een heel hecht team en ik doe er alles aan om ervoor te zorgen dat we ook volgend jaar in het FIA WTCC weer samen op de grid staan!”[:en]LOSAIL (25 November, 2016) – At the Losail circuit in Qatar, Tom Coronel and his fellow drivers concluded the 2016 FIA World Touring Car Championship season with a pair of races that, as usual, were held in the dark. During the final race weekend of the season, which marked the final appearance of the Lada and Citroën works teams and three times world champion Yvan Muller, Coronel again managed to score world championship points by finishing ninth in the second race. In total, Coronel scored points in 16 of this year’s 22 races. With the Chevrolet-RML Cruze TC1 in the colours of DHL and Eurol, run by Italian team, ROAL Motorsport, the Dutchman had what he refers to as his best season ever: “We made the impossible happen with, among others, two race wins and a second place.” Coronel ends up eleventh in the final FIA WTCC drivers’ standings and third in the WTCC Trophy for privateer drivers. “And now, we are already fully involved in the negotiations for next year, because there is no doubt that I want to be back in the WTCC in 2017,” he says.
The race weekend in Qatar, which was the eleventh WTCC meeting of the season following the cancellation of the races in Thailand, didn’t start in the best way for Coronel. In first free practice, a shock absorber on his car broke and in second free practice, the left front wheel came off his car. “As a result, I lacked some track time in preparation for qualifying and the lap times reflected this,” Coronel reported. Classified 13th in qualifying, he just missed out on the second qualifying heat for the twelve fastest drivers, in which he could have achieved a betrer starting grid position for the first race based on the ‘reversed grid’ ruling. “Now, I had to start both races from 13th place, knowing that overtaking here is difficult and the circuit doesn’t really suit our Chevrolet.”
“In the first race, I noticed at the start that the ‘start lever’, a sort of hand brake to pre-load the car, didn’t work. As a result, the start wasn’t perfect and, as I said, overtaking was difficult, as we already knew beforehand. Thus, I ended up in twelfth place. In the second race, I had a great start, I was on the pace straight away and I was right behind Nicky Catsburg and Hugo Valente. These two tangled and came off the track, after which I was in ninth place. Then, I managed to keep that position. I was behind Huff for a long time. In the closing stages, he slightly pulled away from my while I was able to increase the gap to the drivers behind me. Apart from the opening lap, the race wasn’t particularly spectacular, but it was good to see that we were on the pace.”
All in all, Coronel is more than happy when looking back on the season that has now come to an end. His victories at Marrakesh and Vila Real and his second place in Argentina stand out as the undisputed highlights. “And don’t forget the Nordschleife either, where we qualified third behind the works-Citroëns,” he adds. “All these results were much better than what we had hoped for prior to the season. Especially on the street circuits, we were strong and we made the impossible happen. The first talks with ROAL Motorsport team boss Roberto Ravaglia have already taken place. It is our mutual intention to continue the co-operation, that already has been going on for six years now, in 2017 as well. Together, we are a very closely-knit team and I will do my utmost to ensure that we will be back on the grid together for the FIA World Touring Car Championship next year!”
[:]