[:nl]Tom Coronel boekt zijn beste FIA WTCR resultaat met Honda CIVIC op Zandvoort [:en]Tom Coronel scores his best FIA WTCR result with his Honda Civic at Zandvoort[:]
[:nl]Zandvoort, 21 mei 2018 – Als onderdeel van de door meer dan 100.000 enthousiaste mensen bezochte Jumbo Racedagen driven by Max Verstappen op Circuit Zandvoort, reed ook de FIA WTCR by Oscaro. Het vierde raceweekend van deze competitieve toerwagenklasse bracht verdeeld over het Pinksterweekend de 27 bolides in drie races aan de start. Voor Tom Coronel met een Honda Civic Type R TCR van het Belgische Boutsen Ginion Racing Team was dit een heuse thuisrace.
Alles was tot in de puntjes voorbereid, inclusief een last-minute test op het Belgische Circuit van Zolder. Desondanks brachten de vrije trainingen nog niet de verwachtte resultaten. Problemen met het schakelen werden opgelost en de kwalificatie resulteerde in een achtste startpositie voor de eerste race. Daarin wist de Nederlander nog een plaats winst te boeken en finishte dus op een strakke zevende plek. Het beste seizoenresultaat tot nu toe inclusief de bijbehorende WK-punten. Maandag vond in de ochtenduren de volgende kwalificatie plaats en ook nu was er sprake van maar hele kleine onderlinge tijdverschillen. Tom ontbeerde net wat geluk op het moment dat het moest en scoorde uiteindelijk een 22e startplaats. In de ochtendrace liep het lekker en kon hij de strijd aangaan om uiteindelijk als 14e te eindigen. De derde race begon hij weer op een 22e plaats. De technici van Boutsen Ginion Racing hadden binnen de beschikbare hersteltijd de Civic weer in topconditie gebracht. Wat volgde was een goede start, maar bij het uitkomen van de Gerlachbocht kwam Coronel klem te zitten tussen twee andere deelnemers. De schade rechtsvoor was zo groot dat hij de ronde uit reed en in de pits zijn Honda teleurgesteld parkeerde.
Na afloop verklaarde Tom Coronel: “Dit was in alles een echt topweekend. Natuurlijk is het mijn thuisrace, komen er meer dan 100.000 toeschouwers en zijn er allerlei zaken die je bijvoorbeeld voor sponsors en fans moet invullen. Supertof! Maar je hebt hier als team en coureur ook nog een job te doen. Gelukkig hadden de mannen van Boutsen Ginion Racing hun zaken goed voor elkaar en lieten mij ook af en toe even mijn ding doen. De vrije trainingen liepen minder door een schakelprobleem, maar in de kwalificatie zat ik er voor het eerst echt heel goed bij. Een mooie achtste plek. Een plek waar we volgens mij thuishoren. Dat maakt ook je positie bij de start anders, waardoor je gelijk echt voor de punten aan het racen bent. Echt top om mee te maken en natuurlijk prachtig dat er zoveel punten zijn bijgekomen.
Op maandagochtend waren de baanomstandigheden anders, maar hadden we alles goed voorbereid. Ik zou drie runs maken, maar in de eerste twee had ik veel last met verkeer op de baan en in de derde maakte ik zelf een foutje. Dan zie je gelijk weer hoe klein de tijdverschillen zijn, want nu stond ik voor de beide races op een 22e plaats. In de eerste race kwam ik goed weg en had meerdere mooie gevechten en inhaalacties. Daarbij kon ik mijn baankennis gebruiken en in totaal acht plaatsen opklimmen. Ik kon echt racen en dat bracht bij mij ook echt a big smile op mijn gezicht. Tijdens de race raakte mijn splitter nog wel beschadigd dus de tussenliggende repair-time hebben we tot het laatst gebruikt om die schade te herstellen. De start van race drie ging goed, maar na de Gerlachbocht wilde ik naar de buitenkant van de baan, maar daar wilde nog iemand tussendoor. We raakten elkaar en de schade was te groot om door te racen. Jammer, want ik had het weekend graag met nog een mooi resultaat afgesloten. Nu hebben we op de kalender even wat rust tot de volgende race. Dus analyseren we het eerste deel van het seizoen met elkaar en maken in alle rust alles klaar voor deel twee. Dit weekend bleek dat we er bij kunnen zitten, dus dat wordt het uitgangspunt. “[:en]Zandvoort, 21 May, 2018 – The programme of the Jumbo Racing Days driven by Max Verstappen at Zandvoort, visited by a crowd of over 100,000 enthusiastic spectators included a triple-header of the FIA WTCR by Oscaro. The fourth race weekend of this competitive touring car series saw 27 cars on track for the three races spread out over the Pentecost weekend. For Tom Coronel, racing a Honda Civic Type R TCR run by Belgian team, Boutsen Ginion Racing, this was a genuine home race.
Everything was meticulously prepared, including a last-minute test session at the circuit of Zolder in Belgium. Nevertheless, the free practice sessions didn’t bring the intended results. Gearshift issues were solved and qualifying resulted into eighth place on the grid for the first race. In that race, the Dutchman managed to move up one position and thus finished in a creditable seventh place, his best FIA WTCR season result to date including the accompanying world cup points. The next qualifying session was scheduled for Monday morning and again, the differences in lap times were very small. Tom Coronel lacked the necessary little bit of luck when it mattered and eventually qualified in 22nd place. In the morning race, things were going well and he showed his competitive spirit, working his way up to finish 14th. For the third race, he again started from 22nd place. The Boutsen Ginion Racing technicians had brought the Civic back in excellent condition within the repair time that was available. Coronel made a good start, but at the exit of the Gerlach corner, his car got stuck between two others. Damage to the right front of the car was such that he completed the lap and parked his Honda in the pits, visibly disappointed.
Afterwards, Tom Coronel said: “This was a top weekend in every way. Of course, it is my home race, there are more than 100,000 spectators and many things you have to do for sponsors and fans, really great fun! But of course, there is a job to do for the team and for me as a driver. Fortunately, the Boutsen Ginion Racing people had everything organised really well and they gave me the time to do what I had to do in the between. Free practice sessions didn’t go very well due to a gearshift issue, but in qualifying, I was really competitive for the first time. A nice eighth place, which I think is where we belong. That is also making your position at the start a different one, meaning that you are racing for points straight away. A fantastic thing to experience and great that so many points came our way.
On Monday morning, track conditions were different, but we had everything well prepared. I was to do three runs, but on the first two, I had a lot of traffic on track and on the third run, I made a mistake myself. Then you see how small the time differences are, because I ended up 22nd on the grid for both races. In the first race, I had a good getaway and I had several nice battles and overtaking moves. I was able to benefit from my track knowledge and I made up eighth places in total. I was really able to race which brought a big smile on my face. During the race, the splitter on my car got damaged, so we made full use of the repair time in between the race to repair that. The start of the third race went well, but after the Gerlach corner, I wanted to go to the outside of the track and found somebody else trying to squeeze in. We tangled and damage was too big for me to continue. Too bad, because I would have liked to conclude the weekend with another good result. Now, we have a slight break in the calendar prior to the next round. Together, we will analyse the first part of the season and then prepare everything for the second part in a relaxed way. This weekend showed that we can be competitive, so that is where we start.”[:]