NL    EN
Fia WTCC

Long-awaited and well-deserved podium finish for Tom Coronel in FIA WTCC Opening Race Macau

Gepubliceerd op 19 november 2017


 

 

Macau, 18 november 2017 – Wanneer het beruchte stratencircuit van Macau op de racekalender staat, heeft dat op coureurs ook een zekere aantrekkingskracht. De baan is onvergeeflijk en vraagt van auto en rijder de continue aandacht. Vanuit zijn jarenlange ervaring weet coureur Tom Coronel dat als geen ander en keek uit naar de beide ronden van het FIA WTCC die hier -verdeeld over twee dagen-  verreden worden. In zijn door ROAL Motorsport geprepareerde Chevrolet Cruze wist hij in de meer dan hectisch verlopen trainingen een achtste plaats veilig te stellen. Die hem in de omgekeerde startvolgorde voor de Opening Race een plek op de tweede startrij opleverde. Een goede uitgangspositie, die hij optimaal benutte door als tweede bij leider Mehdi Bennani aan te sluiten. Door zich telkens slim te positioneren en met gebruikmaking van zijn baankennis wist Tom Coronel uit het gedrang te blijven en besloot de -in de voorlaatste ronde beëindigde- race met een tweede plaats. De al zo lang verwachte podiumplek was daarmee een feit en Tom Coronel genoot er zichtbaar van, evenals de leden van ROAL Motorsport en de aanwezige fans. Morgen -zondag- in de vroege ochtend volgt de tweede race.

 

Tom Coronel na afloop: “Eindelijk een podiumplaats. Twee of drie keer eerder hadden we daar zicht op, maar ging er iets mis. We wisten daarmee wel dat we voor stratencircuits de goede setup hadden. Dan moest het hier dus gebeuren! Uit ervaring weet ik hoe moeilijk Macau kan zijn. Je hebt hier op veel plaatsen maar heel weinig ruimte en moet iedere ronde opnieuw meer dan honderd procent geconcentreerd blijven. Er zijn meerdere blinde bochten en je weet niet wat er aan het einde staat. Maar, het ging lekker: Met de auto, het team en op de baan. De Citroëns rijden hier zonder ballastgewicht en verder heb je met twee fabrieksteams te maken. Dus die achtste plaats in Q1 was waar ik thuishoorde. De auto had hier wel veel grip, maar door de hobbels moet je wel goed op de remmen letten. Je kunt weleens wat verder door moeten trappen om te remmen. De start is ook nog wel een dingetje, want die fabrieksjongens hebben een semi-manual startsysteem, waardoor dat nauwelijks mis kan gaan. Ik moet het grotendeels op gevoel doen. Gelukkig ging het allemaal goed en kon ik gelijk aansluiten. In het begin nog wat aanvallen van Michigami in de fabrieks-Honda die vooral op de rechte stukken meer snelheid had. In het bochtige gedeelte kon ik door de grip weer bij hem weglopen en zonder ook maar een schrammetje heb ik de finish gehaald met een tweede plek. Mooi dat het zo aan het einde van het seizoen toch is gelukt. Voor het team en voor mijzelf. We zaten hier echt op te wachten en nu is het zover. Morgen nog een race, maar dan is de startpositie wat lastiger. Je staat achtste en moet naar voren zien te komen, zonder schade op te lopen. Vandaag hebben we meerdere malen gezien dat dat nog niet zo makkelijk is, maar we gaan er ons best voor doen en proberen zo hoog mogelijk te eindigen.”





Our partners in crime

Relaties