NL    EN
Dakar

[:nl]Tim en Tom Coronel met zijn tweeën in ‘The Beast’ naar Dakar-rally[:en]Tim and Tom Coronel team up to drive ‘The Beast’ in the Dakar Rally[:]

Gepubliceerd op 03 november 2017


[:nl]UTRECHT En toch is het –weer een buggy geworden waarmee de tweelingbroers Tim en Tom Coronel van 6 tot 20 januari aanstaande aan de Dakar-rally gaan meedoen. Echter ditmaal gaan zij in Zuid-Amerika niet meer afzonderlijk op pad maar nemen beiden plaats in de auto die zij bij Jefferies Racing in het Californische Apple Valley hebben laten bouwen.  Ook die heet weliswaar op basis van het reglement van het Amerikaanse baja-comité SCORE een buggy, maar in plaats van hun frèle solo-buggy’s heeft deze wagen zo’n Hummer-achtig en bruut uiterlijk dat hun nieuwe kindje al liefkozend ‘The Beast’ wordt genoemd.

 

 

“Ik ga nooit meer alleen op pad. Ik ben er helemaal klaar mee”, bezwoer Tom Coronel afgelopen januari na zijn laatste marteling in ’s werelds zwaarste offroadrally. “Ik wil wel nog een keer met Tim samen rijden, maar dan in een ander project”. Zijn smeekbede vond gehoor bij zijn broer die van Dakar-deelnemer Kees Koolen de suggestie kreeg om zijn licht op te steken bij de Amerikaan Damen Jefferies. Het resultaat van die samenwerking met de befaamde buggybouwer is door de broers Coronel vol trots getoond tijdens de presentatie in bioscoop CineMec in Utrecht. Aanstaande zondag komt hun nieuwe rallymonster in actie tijdens de RTLGP Dakar Preproloog op het circuit van Valkenswaard.

 

“Welke auto zou je zelf bouwen?”, vroeg Tim aan Jefferies, waarmee hij hem de vrijheid gaf om een wagen neer te zetten die ‘Dakar-proof’ is. “Want het gaat ons om het avontuur en de finish halen. Dan nemen we op de koop toe dat de wagen eigenlijk 300 kilogram te zwaar is. Dat klopt ook volgens Damen, maar hij vertelde erbij dat je op die manier de rally gaat uitrijden”. Dat is wat Tom Coronel niet alleen aanstaat, maar hij uit tevens de verwachting dat zij met hun wagen bij daglicht de bivakken zullen binnenrijden. “Dat zou ook wel een keertje lekker zijn”, lacht Tom die in zijn voorgaande Dakar-avonturen meer in het donker dan bij daglicht heeft gereden. Uiteraard neemt hij zijn TomCam weer mee om voor RTLGP-televisie verslag te doen van zijn ervaringen.

 

 

Tim Coronel gaat voor elfde keer aan de Dakar-rally meedoen en Tom voor de vijfde maal. De laatste keer dat zij samen reden was in 2009. Toen bestuurden zij om en om een Bowler Nemesis. Ook straks zullen zij afwisselend navigeren en achter het stuur zitten. Met de Jefferies Buggy hebben zij in de woestijnen rondom Los Angeles al kennis gemaakt met de buggy met tweewiel achteraandrijving. Het geheel weegt circa 1850 kilogram en is voorzien van een 6,2 liter LS3 Chevrolet-motor die met restrictor 400pk geeft. Van Albins is de sequentiële versnellingsbak, terwijl Maxxis met 37 inch banden opnieuw de leverancier van het rubber is. Als teammanager is de zeer ervaren Dakar-specialist Chris Leyds aangesteld.

 

De veertigste Dakar-rally die in 2018 voor de tiende maal door Zuid-Amerika voert, start op 6 januari in de Peruaanse hoofdstad Lima en eindigt op 20 januari in Córdoba in Argentinië. Halverwege de monsterrit heeft de rustdag plaats in de Boliviaanse hoofdstad La Paz. De inscheping van het materiaal is op 23 en 24 november vanuit de Franse havenstad Le Havre.[:en]UTRECHT –it is a buggy again after all with which twin brothers Tim and Tom Coronel will be participating in the Dakar Rally from 6-20 January. This time, however, they will not be running separately in South America. Instead, they will be sharing driving duties in the car they have commissioned from Jefferies Racing in Apple Valley, California. Based on the regulations of the American Baja committee SCORE, this is again referred to as a buggy, but in sharp contrast to the rather fragile solo buggies, this car has a ‘Hummer-like’ and rough appearance, so that the new car of the Coronels has already lovingly been named ‘The Beast’.

 

 

“I will never ever be driving on my own again, I really have had enough of this,” Tom Coronel said after the tortures he had endured in the world’s toughest off-road event last January. “I would like to drive together with Tim again, but then in a different project.” His brother fulfilled this wish after having had the advice from Dakar participant Kees Koolen to talk to American Damen Jefferies. Filled with pride, the Coronel brothers showed the result of the co-operation with the famous buggy constructor during the launch event at the CineMec cinema centre in Utrecht. Next Sunday, the new rally car can be seen in action at the occasion of the RTL GP Dakar Pre-Prologue at the Valkenswaard circuit.

 

“What kind of car would you build yourself,” was the question Tim Coronel asked Jefferies, giving the latter the freedom to come up with a car that is ‘Dakar proof’. “After all, for us it is about the adventure and making it to the finish. For that, we also take into account the fact that the car actually is 300 kilograms too heavy. Damen admitted to that, but he also added that we would be able to make it to the finish that way.” That is Tom Coronel’s goal, but he also expects to be reaching the stage-ending bivouacs in daylight. “That would be nice for a change,” says Coronel, who spent the majority of the time driving in the darkness during his previous Dakar adventures. Once again, he will have his TomCam on board to document his experiences for RTL GP television.

 

 

For Tim Coronel, it will be his eleventh participation in the Dakar Rally. Tom Coronel will be taking part for the fifth time. The last time the twins drove together was in 2009 when they alternated behind the wheel of a Bowler Nemesis. In January, they will again be alternating in the driver and co-driver positions. They already got their first taste of driving the rear-wheel driven Jefferies buggy during a test session in the deserts in the Los Angeles area. The car has a weight of approximately 1,850 kg and is powered by a 6.2 litre Chevrolet LS3 engine with an output restricted at 400 hp. The transmission is a semi-automatic Albins gearbox while Maxxis again is the supplier of the 37 inch tyres. The vastly experienced Dakar specialist Chris Leyds has been appointed as the team manager.

 

The 40th running of the Dakar Rally, held in South America for the tenth time in 2018, will get underway in Lima, the capital of Peru, on 6 January and finishes in Córdoba in Argentina on 20 January. Halfway through the event, there is a rest day in La Paz, the capital of Bolivia. Equipment is being loaded for shipping out of the French harbour city of Le Havre on 23 and 24 November.

 [:]



Photos


Tom Coronel Tom Coronel Tom Coronel


Our partners in crime

Relaties