NL    EN
FIA WTCR

Bandenprobleem in kwalificatie verhindert betere klasseringen Tom Coronel op Hungaroring

Gepubliceerd op 12 juni 2022


MOGYORÓD (12 juni 2022) – Na het echec van de Nürburgring, waar de geplande races werden afgeblazen vanwege bandenproblemen bij een aantal deelnemers in de trainingen, werden de volgende twee races van de FIA WTCR – World Touring Car Cup verreden op de Hungaroring in Mogyoród nabij Boedapest. Ook Tom Coronel kwam er in actie met de Audi RS 3 LMS van het Comtoyou DHL Team Audi Sport. Ditmaal had ook hij last van bandenproblemen: door een lekke band in de kwalificatie moest hij genoegen nemen met de 16e startplaats voor beide races. Op een circuit waar inhalen moeilijk is, geen goede uitgangspositie, en dat bleek wel in de wedstrijden, waarin Coronel als 15e en 13e geklasseerd werd.

 

 

Dat er meer in gezeten had, was al in de vrije trainingen duidelijk: “We zaten er behoorlijk goed bij, rond de negende, tiende, elfde plaats”, zei Coronel. “Dat bood in ieder geval het perspectief om in de kwalificatie door te gaan naar Q2, de heat voor de snelste twaalf rijders uit de eerste manche. Dat was onze focus, en dan in Q2 een klassering rond de negende, tiende plaats te pakken om zo goed vooraan te staan op de grid voor de tweede race.”

 

 

De kwalificatie verliep echter niet volgens plan, zo vertelde de rijder: “In de eerste run maakte ik een foutje en in de tweede run klapte de linker achterband. Toen bleef er weinig tijd over om nog een derde run te doen, dus ik moest heel hard de pits uit rijden, maar als je te hard de pits uit rijdt, dan haal je de ‘peak’ van je banden af, en dat zag je ook aan de tijden. Het begin van de ronde was nog goed, maar aan het eind van de ronde zakten de banden helemaal in, dus er zat niet meer in dan de 16e plaats op de grid voor beide races. En dat terwijl ik verwacht had dat ik aardig mee kon doen, dus dat was serieus balen!”

 

 

In de eerste race had Coronel een prima start. Hij meldde: “Ik pakte Tassi, ik pakte Bennani en was in gevecht met Thed Björk. Uiteindelijk kwam ik in een duel met Nagy, een van de lokale rijders in het veld, die als twaalfde was gestart. Ik had de manoeuvre om hem aan te vallen al ingezet, maar uiteindelijk raakten we elkaar. Hij vloog niet eens van de baan af, maar ik kreeg wel vijf seconden tijdstraf. Vreemd, want dit soort acties zijn er wel eerder geweest, zonder dat er een straf werd uitgedeeld. Het is wel toerwagenracen, ik hoop dat ze bij de wedstrijdleiding wel consequent blijven en niet voortaan dit soort dingen al gaan bestraffen. Maar goed, het is wat het is, als het tijdens de race al wordt beslist, dan is er weinig meer aan te doen.”

 

 

“In race 2 had ik opnieuw een goede start”, liet Coronel weten. “Ik zat lekker te stoeien met de twee Honda’s, zowel Monteiro als Tassi. Veel plezier gehad, lekker racen in de eerste twee ronden, inclusief het nodige contact. Ook met Björk en Nagy kon ik een beetje de strijd aan. Toen kwam de safety-car de baan op, ik reed een beetje in het middenveld, niemand voor me en niemand achter me. We hadden het nodige aangepast aan de afstelling, wat beter was voor de snelle bochten, maar zeker niet in de langzame bochten. Ik kwam veel tractie tekort, wat ik ook zag ten opzichte van degenen die voor me reden. Daar moeten we nog eens goed naar kijken. Al met al was dit weekeinde er niet eentje voor in de boeken, maar deze is geweest, we kijken nu weer vooruit.” Komend weekeinde komt Coronel alweer in actie, dan in de beide races van de TCR Europe Series op het circuit van Spa-Francorchamps.

 



Our partners in crime

Relaties