[:nl]Tom Coronel kan niet overtuigen tijdens doorweekte FIA WTCC races in zijn geliefde Japan[:en]Tom Coronel unable to shine in rain-soaked FIA WTCC races in his beloved Japan[:]
[:nl]Motegi, 29 oktober 2017 – Evenals tijdens de voorgaande Chinese ronde van het FIA WTCC speelde de regen een belangrijke rol in het achtste raceweekend op de Japanse Twin Ring Motegi. Dit keer was er sprake van een tyfoon die het land teisterde en er voor zorgde dat de raceauto’s en alle bijbehorende zaken vier dagen later dan gepland aankwamen. Daarmee ging ook het tijdschema op de schop en moest er door iedereen geïmproviseerd worden. Tom Coronel zag hoe de mensen van ROAL Motorsport tot in de nacht doorwerkten om zijn Chevrolet Cruze in raceconditie te brengen. Tussen de bedrijven door was er voor de Nederlandse coureur van alles op publicitair gebied te doen in het land waar hij jaren verbleef en vele van zijn racesuccessen behaalde.
Op zaterdag bleven de activiteiten beperkt tot een vrije training en de rest van het programma werd verplaatst naar zondag. In die hectiek kwam er uit de kwalificatie voor Tom niet meer dan een 14e startplaats. Tijdens de races vertolkte de regen nog steeds een grote rol. Hoewel er vooraf zeker twijfel over het doorgaan bestond, werd daar wel toe besloten. Op een doorweekte baan werden in de eerste race elf ronden voltooid, waarbij het absoluut zaak was om de auto tussen de lijnen te houden en goed op te letten wat de spinnende collega’s deden. Voor Tom Coronel lagen er dit keer geen WK punten op de finishlijn. De Cruze schadevrij over de finish krijgen was zijn belangrijkste missie. Zowel in de Opening Race als in de na de negende ronde gestaakte Main Race eindigde Tom Coronel als dertiende.
Tom Coronel na afloop: “Ik sta voor een raadsel. Natuurlijk, deze weersomstandigheden zijn in alle opzichten bijzonder en heb ik nooit eerder meegemaakt. Echt bizar! Maar dat geldt voor iedereen en wanneer ik dan in de vrije training rijd, gaat het best wel redelijk. Wanneer er meer water op de baan ligt, krijgen we de zaak niet op orde. Er is totaal geen grip op de voorwielen en ik ben constant aan het aquaplanen. Met het team hebben we echt al van alles geprobeerd met de set-up, maar het wil gewoon niet lukken. In de eerste race merk je dat gelijk. Ik had het idee dat ik in een andere klasse reed en kwam seconden tekort. Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik daar niets mee kan. Hier in Japan, het land waar ik zoveel successen boekte en veel mensen ken, wilde ik laten zien dat het toch zou kunnen. Maar nee, ik kreeg hem de hoek niet om. In zo’n dramatische auto heb ik nooit eerder gereden. In de tweede race kwam er nog meer water van boven en tot overmaat van ramp begaf in de tweede ronde de stuurbekrachtiging het ook nog. Daarmee werd het echt een gevecht. Ik was blij dat er werd afgevlagd en ook dat is niets voor mij. Ik wil racen. Maar niet op deze manier. Twee keer een dertiende plaats – het ongeluksgetal- dat zegt alles. Nu toch weer verder brainen met het team om de kijken wat we nog kunnen doen voor de twee FIA WTCC weekenden die nog komen. Ik wil proberen om er nog een ‘moment of fame’ uit te slepen. Laten we in ieder geval hopen dat het daar droog is!”
Uitslag Opening Race 1 Motegi:
1. Tom Chilton (GBr) Citroën C-Elysée 11 ronden in 23.53,262;
2. Yann Ehrlacher (Fra) Lada Vesta op 13,158;
3. Esteban Guerrieri (Arg) Honda Civic op 15,288;
4. Thed Björk (Zwe) Volvo S60 Polestar op 15,846;
5. Mehdi Bennani (Mar) Citroën C-Elysée op 19,053 en
13. Tom Coronel (Ned) ROAL Motorsport Chevrolet RML Cruze op 40,107.
Race 2 (Main Race):
1. Norbert Michelisz (Hon) Honda Civic ingekort tot 9 ronden;
2.Nicky Catsburg (Ned) Volvo S60 Polestar op 0,392;
3. Nestor Girolami (Arg) Volvo S60 Polestar op 1,798;
4. Esteban Guerrieri (Arg) Honda Civic op 3,306;
5. Thed Björk (Zwe) Volvo S60 Polestar op 5,554 en
13. Tom Coronel (Ned) Roal Motorsport Chevrolet RML Cruze op 12,472.
[:en] Motegi, 29 October, 2017 – Like in the previous round of the FIA WTCC in China, rain played a major role during the eighth race weekend of the season at the Twin Ring Motegi in Japan. This time, there was a typhoon that affected the country and was the reason that the race cars and the equipment arrived at a four day’s delay. That had its impact on the time schedule and required a lot of improvisation from everyone involved. Tom Coronel watched the ROAL Motorsport crew working until well into the night to get his Chevrolet Cruze ready to race. In between, there were plenty of PR activities for the Dutch driver in the country where he lived for years and had many of his racing achievements.
Action on Saturday was reduced to one free practice session only with the rest of the rest of the programme postponed to Sunday. Amidst that busy schedule, qualifying only resulted into 14th place on the grid for Tom Coronel. During the races, the rain kept playing a major role. There were serious doubts whether the races could be held at all, but finally, it was decided to get the action underway. At a rain-soaked track, eleven laps could be completed in the Opening Race in which it was crucial to keep the car on the asphalt and to watch out what the spinning and sliding opponents were up to. For Tom Coronel, there were no world championship points to be collected at the finish line this time. Bringing the Cruze home without any damage was his main goal. Both in the Opening Race and in the Main Race that was called after nine laps, Tom Coronel finished in 13th place.
Tom Coronel commented afterwards: “I am really puzzled. Of course, these conditions were special in every way and something I have never experienced before. Really bizarre. But conditions were the same for everybody and things were going reasonably well in free practice. With more water on the track, however, we are unable to get things done the right way. I had no grip from the front wheels whatsoever and I was aquaplaning all the time. Together with the team, we really have tried everything related to the set-up, but we just can’t get it done. In the first race, that became apparent straight away. I really had the impression that I was in a different class. I was seconds down. Everyone who knows me will understand that there was nothing I could do. Here in Japan, the country where I have enjoyed so much success and where I know so many people, I wanted to show what I am capable of after all. But there was just no way to get the car to turn. I have never, ever driven a car with such terrible handling. In the second race, there was even more rain falling down and to make things even worse, the power steering failed on the second lap. Thus, it was a real struggle and I was glad that the race was red-flagged, something really unusual for me. Normally, I want to race, no matter what. But not like this. A pair of 13th places, the unlucky number, says it all. But now, we will try to work out with the team what we can still do for the two remaining FIA WTCC meetings this season. I still want to get a ‘moment of fame’. Let’s hope that it will be dry at least!”
Result Opening Race 1 Motegi:
1. Tom Chilton (GBr) Citroën C-Elysée 11 laps in 23.53.262;
2. Yann Ehrlacher (Fra) Lada Vesta +13.158;
3. Esteban Guerrieri (Arg) Honda Civic +15.288;
4. Thed Björk (Swe) Volvo S60 Polestar +15.846;
5. Mehdi Bennani (Mor) Citroën C-Elysée +19.053 and
13. Tom Coronel (Ned) ROAL Motorsport Chevrolet RML Cruze +40.107.
Race 2 (Main Race):
1. Norbert Michelisz (Hun) Honda Civic reduced to 9 laps;
2. Nicky Catsburg (Ned) Volvo S60 Polestar +0.392;
3. Nestor Girolami (Arg) Volvo S60 Polestar +1.798;
4. Esteban Guerrieri (Arg) Honda Civic +3.306;
5. Thed Björk (Swe) Volvo S60 Polestar +5.554 and
13. Tom Coronel (Ned) Roal Motorsport Chevrolet RML Cruze +12.472.[:]