NL    EN
TCR Europe

Tom Coronel gaat als leider in tussenstand naar seizoensfinale TCR Europe Series

Gepubliceerd op 24 september 2023


MONZA (24 september) – In de eerste race van het weekeinde betekende een afgebroken schokdemper links voor het voortijdig einde van zijn race, maar in de tweede wedstrijd van de TCR Europe Series op het Autodromo Nazionale Monza eindigde Tom Coronel met de Audi RS 3 TCR als derde. Daarmee behaalde de Nederlandse coureur ook dit weekeinde weer een podiumplaats, maar nog belangrijker is dat hij als leider in de tussenstand naar de seizoensfinale reist. Op het Circuit de Barcelona-Catalunya kan hij op 21 en 22 oktober de titel binnenhalen.

 

 

Nu de strijd in het kampioenschap in zijn beslissende fase is beland, was het ook voor Tom Coronel tijd voor de nodige strategische beslissingen, om in een zo goed mogelijke positie te komen. Het raceweekeinde in Monza begon voor Coronel goed met de snelste tijd in de eerste vrije training in de regen, waarin hij de voltallige concurrentie het nakijken gaf. In de tweede vrije training concentreerde hij zich vooral op het inremmen van nieuwe remmen, waardoor de gereden rondetijd niet zoveel zei. “We richtten ons vooral op de kwalificatie”, verklaarde Coronel. “Strategisch wilden we in de kwalificatie ergens achtste, negende of tiende staan, want dat betekent dat je gewicht mag uitladen, terwijl de top zeven extra gewicht meekrijgt. Ik had nu 40 kilo in de auto liggen, maar voor de laatste races in Barcelona wil ik natuurlijk zo licht mogelijk zijn, omdat we vechten voor het kampioenschap. Dat lukte allemaal volgens plan: ik kwalificeerde als achtste en dat was precies wat ik wilde, dus dat betekent dat ik de volgende race geen extra gewicht mee aan boord hoef te nemen, terwijl mijn grootste concurrenten wel allemaal 30 kilogram extra hebben.”

 

 

Coronel startte de eerste race van het weekeinde vanaf de achtste plaats. Hij kwam goed weg, kon al snel terrein goedmaken en reed al op de vierde plaats, toen de bevestiging van de schokdemper van het linker voorwiel van zijn Audi afbrak. “Het was te zien dat er al wat kleurverschil was, dus blijkbaar was dat al een tijdje gaande. Dat is pech, maar dat heb je af en toe wel eens, dat kan gebeuren”, sprak Coronel, voor wie de race voortijdig ten einde was. Niettemin werd hij nog als elfde geklasseerd.

 

 

In de tweede race startte Coronel vanwege de omgekeerde startvolgorde voor de top tien uit de kwalificatie als derde. Bij de start wist hij gelijk een positie te winnen, maar hij werd geraakt in de eerste bocht en zat vervolgens vast achter een rijder die rechtdoor was geschoten en daardoor ongeoorloofd voordeel behaald had. “Het duurde even voordat ik daar voorbij was, dat kostte wat tijd”, meldde Coronel naderhand. “Vervolgens kon ik naar voren en heb ik zelfs twee ronden aan de leiding gereden, maar toen kreeg ik erg last van remproblemen, waardoor mijn teamgenoot Baldan er voorbij kwam, en al snel kwam ook Volt met de Honda er voorbij, die geen gewicht aan boord had en op het rechte stuk heel veel sneller was. Ik had 40 kilo aan boord en dat was best lastig te managen, omdat je op Monza een paar keer echt hard moet remmen. Zo werd ik uiteindelijk derde, waarmee ik heel erg tevreden ben, want hoewel ik door de uitval in race één natuurlijk wel de nodige punten verloren heb, kon ik hiermee toch weer wat uitlopen en ga ik nu met een voorsprong van tien punten als leider in de tussenstand naar de finale in Barcelona. Daar kijk ik naar uit!”



Our partners in crime

Relaties