[:nl]Tim en Tom Coronel willen met de Beast Part Two knallen in de Dakar 2019[:en]Tim and Tom Coronel eager to shine in 2019 Dakar Rally with ‘The Beast Part Two’[:]
[:nl]HUIZEN – Als 100% Peru gelijk is aan 100% Dakar, zoals de organisator van ’s werelds bekendste woestijnrally met de Dakar-rally koketteert, dan mag aan dat affiche ook wel 100% Coronel worden toegevoegd.
Met vereende krachten en na een jaar lange voorbereiding gaan de 46-jarige tweelingbroers Tim en Tom Coronel vanaf 6 januari aanstaande aan de Dakar 2019-rally meedoen met wederom hun dierbare buggy die zij de Beast noemen vanwege de agressieve gestalte. In Part 2 van het meerjarige project met de Amerikaanse Jefferies Buggy met 6.2 Chevrolet-motor heeft de Baja-achtige woestijnauto een zodanige opfrisbeurt ondergaan dat beiden hopen dat de Beast er aan de finish in de Peruviaanse hoofdstad Lima op 17 januari ook nog als een Beauty zal uitzien.
De première-uitvoering van de Beast ging in de vorige Dakar-rally niet zonder horten of stoten. Vanwege problemen met de koeling van de auto moest wat bodywerk worden verwijderd. “Onderweg werd de auto een beetje uitgekleed”, moest Tim tot zijn leedwezen erkennen. Tom deed er zelfs lacherig over: “Ze wordt steeds naakter. Normaal hou ik daar wel van, maar nu twijfel ik toch een beetje”.
Na evaluatie bij terugkomst uit Zuid-Amerika staken de broers de koppen bij elkaar en de handen uit de mouwen. “We hadden een hoop dingen niet oké, als ik eerlijk ben”, erkent Tim die zich in de nieuwe werkplaats in Huizen hoofdzakelijk met het Dakar-verhaal heeft beziggehouden. “De Beast had dan ook heel wat aanpassingen nodig om echt Dakar-proof te zijn. Vooral de problemen met de warmtehuishouding moesten we zien op te lossen. In de laatste Dakar ging het rijden best goed, maar we moesten ook veel stoppen om de koeling onder controle te krijgen. Vandaar dat we delen van de auto verwijderden om koeling te creëren”.
In basis is de buggy niet veranderd. Het chassis, de kooi en motorblok zijn hetzelfde gebleven. Er is wel een “Coronel sausje over heen gelegd’, zoals Tom dat eufemistisch noemde want het aantal wijzigingen dat ten opzichte van vorig jaar moest worden aangebracht bevatte meer dan vier kantjes aantekeningen. Om de koeling aan te pakken zijn de leidingen die te dicht bij motor en uitlaat lagen, verlegd. Een nieuw uitlaatsysteem is aangebracht en het bodywerk is bij Van Thull Development uit Lith ditmaal van kevlar gebouwd, wat de wagen 200 kilogram lichter maakt. De motor heeft bij APP uit Weesp iets meer vermogen (412pk met restrictor) en krachtiger koppel (620Nm) onderin gekregen.
Tim verheugt zich op zijn twaalfde Dakar-deelname, de derde keer dat hij samen met Tom de cockpit gaat delen. Vooral de duinen in Peru, waar de rally zich in tegenstelling tot voorgaande edities alleen maar daar zal afspelen, zal hij als een speeltuin beschouwen. “Duinen? Dat zijn daar geen duinen meer, het zijn bergen waar duinen op liggen. Giga gewoon. Ik hou daar van, ik ben er gek op. Om met de Beast over die duinen te knallen, zie ik als een privilege”, bekent Tim. Zijn broer kan dat alleen maar beamen. “Hoe meer zand hoe beter. Ik ben daar blij mee, want zand dat is Dakar”, zegt Tom die het stuur met Tim zal afwisselen.
In de aanloop naar de teampresentatie in het Coronel Adventure Indoor Klimpark hebben Tim en Tom hun Beast getest in Spanje, waar hun Dakar-collega Xavier ‘Xevi’ Pons in de nabijheid van Barcelona een rallybaan heeft liggen. ‘Nul problemen gehad en veel met veren en schokdempers geëxperimenteerd. Het gevoel met de auto was goed. Het begon echt weer te kriebelen”, toonde Tom zich zowel opgelucht als ongeduldig. Voor Tim en Tom kan de Dakar-rally niet snel genoeg beginnen.
Dakar 2019: 100% Peru, 5000 km, 3000km specials, 10 etappes, 70% zand.
Route:
6 januari start podium Lima,
7-1 Lima-Pisco,
8-1 Pisco-San Juan de Marcona,
9-1 San Juan de Marcona-Arequipa,
10-1 Arequipa-Tacna (marathon),
11-1 Tacna-Arequipa,
12-1 rustdag,
13-1 Arequipa-San Juan de Marcona,
14-1 San Juan de Marcona-San Juan de Marcona,
15-1 San Juan de Marcona-Pisco,
16-1 Pisco-Pisco, 17-1 Pisco-Lima.
Inscheping 23 november 2018 Le Havre (Frankrijk).
[:en]HUIZEN – If 100% Peru equals 100% Dakar, as the organisers of the world’s most renowned off-road rally claims, 100% Coronel can be added to that claim, too.
With joint efforts and after a year of preparation, 46-year-old twin brothers Tim and Tom Coronel will be participating in the 2019 Dakar Rally from 6 Janary, again with their cherished buggy they refer to as ‘The Beast’ because of its aggressive looks. For Part 2 of the multi-year project with the US-built Jefferies Buggy, powered by a 6.2 litre Chevrolet engine, the Baja-style desert vehicle underwent so many updates that the two are hoping that ‘The Beast’ will still be looking like a ‘Beauty’ at the finish in Lima, the capital of Peru, on 17 January.
In the previous Dakar Rally, the first sequel of ‘The Beast’ didn’t go without any issues. Due to problems with the cooling of the car, some bodywork parts had to be removed. “The car was slightly undressed during the rally,” Tim had to admit to his regret. Tom could still laugh about it: “She is getting more and more naked. Normally, I quite like that, but now, I do have some doubts.”
After the evaluation following the return from South-America, the brothers started their planning and their work on the car. “To be honest, many things weren’t right,” Tim admits. In the new workshop at Huizen in The Netherlands, he mainly took care of the Dakar project. “As a result, ‘The Beast’ needed quite some changes to really make it Dakar proof. Especially the issues with the temperature management needed to be sorted. In the last Dakar Rally, driving went pretty well, but we also had to stop often to sort out the cooling. That was why we removed parts of the car to generate more cooling.”
The basic concept of the buggy remained unchanged. The chassis, the roll cage and the engine are the same, but a ‘Coronel sauce has been added’, as Tom called it euphemistically. Indeed, the number of changes that needed to be carried out after the previous rally covered more than four sheets of paper. In order to improve the cooling, the ducts that were too close to the engine and the exhaust were relocated. A new exhaust system was installed and the bodywork has been made from Kevlar at Van Thull Development in Lith in The Netherlands, resulting into a weight reduction of 200 kilograms. APP in Weesp took care of the engine, resulting into a slight increase in output (412 hp with restrictor) and more torque (620 Nm) at lower revs.
Tim is already looking forward to his twelfth participation in the Dakar Rally, sharing the cockpit with Tom for the third time. Especially the dunes in Peru, the only country to host the rally, will be his favourite playground. “Dunes? These aren’t dunes over there, they are mountains with dunes on top of them. Just mega. I really love that. To race ‘The Beast’ over these dunes is a privilege for me,” Tim admits. His brother can only agree: “The more sand, the better. I am happy with that, because sand is what Dakar stands for,” says Tom, who will be alternating with Tim behind the wheel.
Prior to the team presentation at the Coronel Adventure Indoor Climbing Park, Tim and Tom tested ‘The Beast’ in Spain, where fellow Dakar driver Xavier ‘Xevi’ Pons has a rally track close to Barcelona. “We didn’t have any problems and we experimented a lot with springs and shock absorbers. The handling of the car was good. We really got that special feeling back again,” Tom showed himself both relieved and full of anticipation. For Tim and Tom, the Dakar Rally can’t start soon enough.
2019 Dakar: 100% Peru, 5000 km, 3000 km specials, 10 legs, 70% sand.
Itinerary:
6 January start podium Lima,
7-1 Lima-Pisco,
8-1 Pisco-San Juan de Marcona,
9-1 San Juan de Marcona-Arequipa,
10-1 Arequipa-Tacna (marathon),
11-1 Tacna-Arequipa,
12-1 rest day,
13-1 Arequipa-San Juan de Marcona,
14-1 San Juan de Marcona-San Juan de Marcona,
15-1 San Juan de Marcona-Pisco,
16-1 Pisco-Pisco, 17-1 Pisco-Lima.
Loading 23 November 2018 Le Havre (France).
[:]