Spannende momenten en podium voor Tom Coronel op de Nürburgring
NÜRBURG – Voor Tom Coronel begon het seizoen 2021 in de FIA WTCR – World Touring Car Cup met twee races op de Nürburgring-Nordscheife in het voorprogramma van de jaarlijkse 24-uursrace. Tevens was het de racepremière voor de dit jaar nieuwe Audi RS 3 LMS. Met de zevende plaats algemeen in de eerste race was Coronel de best geklasseerde Audi-rijder. Tevens won hij met de RS 3 in de kleuren van DHL, ingezet door het Belgische team Comtoyou DHL Team Audi Sport, het WTCR Trophy-klassement voor privérijders. In de tweede race leek Coronel dit succes te herhalen, maar raakte kort van de baan en eindigde daardoor als elfde en tweede privérijder. In de 24-uursrace, waarin hij met een Porsche Cayman uitkwam, behoorde Coronel tot de vele slachtoffers van de zeer zware omstandigheden: hij raakte van de baan. “Voor de eerste keer in 14 deelnames aan de 24-uursrace”, zei hij. Daarmee was de race voor hem voortijdig ten einde.
Met de 14e tijd in de eerste vrije training van de FIA WTCR en de zesde tijd in de tweede sessie liet Coronel zien dat het tempo er met de nieuwe auto er bij hem op de 25,378 kilometer lange combinatie uit het Grand Prix-circuit van de Nürburgring en de Nordschleife behoorlijk in zat. In de kwalificatie kwam hij twee duizendste van een seconde tekort voor de tiende plaats, die hem vanwege de ‘reversed grid’-regeling voor de eerste tien de pole-position voor de eerste race zou hebben opgeleverd. “Ongelooflijk, nul komma nul nul twee”, zei Coronel. “En dat op zo’n lange ronde! Ik had op mijn laatste rondje wat rook in de auto, er was een klein probleem, waardoor ik dus net de top tien miste. Wel was ik gelukkig de snelste Audi.”
De beide races vonden op zaterdagochtend voorafgaand aan de 24-uursrace plaats, met in beide wedstrijden dus de elfde startplaats voor Coronel als enige Nederlandse deelnemer in het veld. “In de eerste wedstrijd had ik een goede race, ik kon mooi naar voren rijden”, berichtte hij. “De eerste twee ronden zat ik een beetje klem, maar in de slotronde kon ik Yann Ehrlacher mooi pakken op het rechte stuk, dat ging heel erg goed. Zo werd ik zevende en beste Audi-rijder, daar ben ik blij mee!
In de tweede race had ik een goede start, het ging prima, maar toen vloog ik eraf bij de jump. Ik had problemen bij het terugschakelen, want de compressor voor het terugschakelen gaf een alarm. Ook begon de versnellingsbak steeds meer geluid te maken, dus ik heb de laatste ronde alleen in de vierde en vijfde versnelling gereden om in ieder geval de finish te halen. Ik kon de auto gelukkig mooi uit de vangrail houden en werd uiteindelijk elfde. Ik denk dat we tevreden kunnen zijn met het eerste weekeinde, we zaten er lekker bij!”
In de 24-uursrace kwam Coronel in actie met een Porsche Cayman van het Duitse team G-Tech Competition, die hij deelde met landgenoot Jan Jaap van Roon en de beide Duitsers Maximilian Kurz en Alexander Kroker. In de avond ging het mis voor Coronel, die rond 20.30 uur van de baan raakte bij de Bellof-S en hard in de vangrails belandde. Zelf bleef hij ongedeerd, maar de Porsche was dusdanig beschadigd dat aan verder rijden niet meer te denken viel. “We hadden in de beginfase tijdens de extreem zware regenval al wat problemen met de elektronica. Daarna ging het goed, totdat ik tijdens mijn stint in de spiegel keek omdat er een snellere auto achter me kwam. Daarbij heb ik waarschijnlijk een nat gedeelte geraakt en zo eindigde ik in de vangrail. Het is bij mijn 14e deelname aan de 24-uursrace de eerste keer dat ik hier crash, dit is wel jammer. Maar goed, volgend jaar beter.”