NL    EN
FIA WTCR

[:nl]Waardevolle FIA WTCR punten voor Honda-coureur Tom Coronel in Slowakije  [:en]Valuable FIA WTCR points for Honda driver Tom Coronel in Slovakia [:]

Gepubliceerd op 16 juli 2018


[:nl]Bratislava, 14 juli 2018 – De Slovakia Ring in Bratislava vormde het strijdtoneel van de driedubbele race van de zesde ronde in het FIA WTCR 2018 presented by Oscaro. Voor de daar uiterst populaire Tom Coronel, met de Honda Civic Type R TCR van het Belgische Boutsen Ginion Racing Team, een weekend waarin hij kostbare kampioenschapspunten scoorde. Na de kwalificaties werd aan drie rijders door de Sportcommissarissen een penalty opgelegd. Daardoor startte de Nederlander in de eerste race als zesde in het veld met 26 auto’s. Met een goede start wist hij zich op die plek te handhaven, maar moest een ronde later zijn meerdere erkennen in Alfa-coureur Giovanardi. De tussentijdse inzet van de Safety Car bracht daar geen verandering in. Dus lag er een mooie zevende plaats op de finishlijn inclusief de bijbehorende acht kampioenschapspunten.  

Race 2 werd eveneens op zaterdag verreden en begon voor Tom Coronel vanaf de dertiende plaats. Maar, na de opwarmronde bleek de schokdemper linksvoor kapot en kon er geen sprake zijn van een race. De Civic werd door de mecaniciens van de baan geduwd voor herstel. Deze race dus helaas geen resultaat.

Race nummer 3 begon voor de Nederlander in het achterveld en vandaaruit had hij goed zicht op wat zich in de openingsronde voor hem afspeelde. Meerdere rijders raakten elkaar en kwamen met meer of mindere schade langs de baan te staan. Coronel koos de goede lijn en ontweek alle ellende om zo op te klimmen naar de zevende plek. Na de nodige ronden achter de Safety Car moest hij uiteindelijk nog een deelnemer voorlaten om als achtste te finishen. Ook dat resultaat voegde weer de nodige punten bij het totaal dat inmiddels op 28 staat. Met vier raceweekenden te gaan, geven deze bemoedigende resultaten vertrouwen voor de races die na de vakantieperiode gepland staan.

 

 

Na afloop verklaarde Tom Coronel: “Zeker het beste weekend van dit jaar qua resultaat. Alles viel mooi op zijn plek. Met een extra engineer konden we echt de puntjes op de i zetten. De kwalificatie begon super, later nog een -snel opgelost- dingetje met het stuurhuis en weer verder. De veranderingen werkten goed en brachten resultaat. De opwaartse lijn hebben we nu te pakken en dat zie je direct in de resultaten.

In de eerste race was ik de tweede Honda in het klassement en haalde mooie punten. In de tweede race ging er tijdens de ronde naar de startstreep iets mis aan de linker-voorkant. Een ringetje van de schokdemper was voor zichzelf begonnen en dat was niet direct te maken. Jammer, maar dat kan gebeuren in een mechanische sport. Gelukkig konden de jongens de auto snel herstellen en begonnen we zonder problemen aan de derde race. Door mijn eigen foutjes was ik niet verder dan die zeventiende startplaats gekomen, maar kon met een goede start direct aansluiten. In de derde bocht ging het voor mij volledig mis. Veel schade bij veel auto’s. Ik zat aan de goede kant van de baan en sloot bij de kopgroep op een zevende plaats aan. Na de nodige ronden achter de Safety Car ging de race verder. Later kwam Petr Fulin hard aanrijden en verremde zich. Gelukkig zag ik het op tijd en maakte ruimte. Een plek kwijt, dat wel, maar gelukkig geen schade aan de auto en met de achtste plek de beste Honda in deze race. Al met al een goed weekend dus, met de nodige punten en het vooruitzicht dat de auto nu ook goed aanvoelt. Laten we hopen dat we dat kunnen voortzetten om er een mooi tweede deel van het seizoen van te maken.”[:en]Bratislava, 15 July, 2018 – The Slovakia Ring near Bratislava was the venue for the triple-header that was round six of the 201 FIA WTCR presented by Oscaro. For Tom Coronel, hugely popular over there, it was a weekend in which he scored valuable championship points with the Honda Civic Type R TCR run by Belgian team Boutsen Ginion Racing. After qualifying, three drivers received a penalty from the stewards. As a result, the Dutchman started sixth in the field of 26 cars. With a good start, he managed to hold on to this position, but had to admit defeat to Alfa Romeo driver Giovanardi one lap later. A safety car intervention didn’t lead to any changes and thus, Coronel finished a creditable seventh to wrap up eight points for the championship.

Race 2 also took place on Saturday and Tom Coronel started from 13th place on the grid. After the formation lap, however, the left front shock absorber turned out to be broken and left Coronel sidelined for the race. The mechanics pushed the car off the grid for repair, but the race didn’t bring any result.

The Dutchman started from the back of the field for race 3 and had a good view of what was happening in front of him during the opening lap. Several drivers collided and ended up alongside the track with various degrees of damage. Coronel opted for the right line and stayed out of all the troubles to move up into seventh place. After some laps behind the safety car, he had to let one more driver past and finished eighth. This result allowed him to add some more points to his tally, amounting to a grand total of 28. With four race meetings remaining, these results add to the confidence for the events that are scheduled after the summer break.

 

 

Afterwards, Tom Coronel commented: “Certainly the best weekend of the year so far in terms of results. Everything fitted really well. Having an additional engineer enabled us to pay some more attention to detail. Qualifying started really well. We then had a minor issue with the steering rack that could be solved quickly and on we went. The changes worked out well and were effective. Now, we have found the upward trend and that shows in the results. In the first race, I was the second Honda driver in the classification and scored some good points. In the second race, something went wrong at the left front on the way to the starting grid. A little ring had come off the shock absorber, which couldn’t be repaired straight away. Too bad, but such things happen in a mechanical sport. Fortunately, my guys were able to solve this quickly and we could start race three without any problems. Some mistakes by myself were the reason I was only 17th on the grid, but with a good start, I managed to keep up with the frontrunners. In turn three, it went massively wrong in front of me. A lot of damage on many cars. I was on the right side of the track and joined the group of the frontrunners in seventh place. After some laps behind the safety car, racing resumed. Later, Petr Fulin closed up at high speed and missed his braking point. Fortunately, I saw it in time and moved over. I did lose one position, but fortunately, I didn’t get any damage on the car and I was the best-placed Honda driver in eighth. All in all a good weekend with some points and also the perspective that the car is handling well. Let’s hope that we can keep this up to make it a nice second half of the season.”[:]





Our partners in crime

Relaties