NL    EN
Nurburgring Nordschleife

Beker als beloning na race tegen de klok en sterke opmars voor Coronel/Van Roon

Gepubliceerd op 28 april 2025


NÜRBURG/EEMNES (28 april 2025) – Dat Tom Coronel en Jan Jaap van Roon na afloop van de ADAC Ruhrpott-Trophy, de tweede race van het seizoen in de Nürburgring Langstrecken-Serie (NLS) met een beker naar huis zouden gaan, hadden ze na een lastig begin van het weekeinde niet verwacht. De derde plaats in de Pro-Am-categorie met de Porsche 911 GT3 Cup van Max Kruse Racing was voor Coronel en Van Roon de verdiende beloning voor een sterke inhaalrace en voor het team een blijk van waardering voor de enorme inzet, die ervoor zorgde dat de Porsche van het Nederlandse duo net op tijd voor de race klaar was. “Een sterke prestatie van iedereen. Ik heb ook erg genoten, had een goed ritme en de snelheid zat er lekker in”, zei Tom Coronel.
 

 
De ADAC Ruhrpott-Trophy vond voor de eerste maal plaats als wedstrijd van de Nürburgring Langstrecken-Serie, zoals gebruikelijk met een raceduur van vier uur. Het nieuwe evenement was een gezamenlijk initiatief van twee bekende organiserende clubs, ADAC Westfalen en de Motorsport-Club Ruhr-Blitz Bochum. Zoals gebruikelijk werd er op vrijdag getraind, maar dat liep voor Coronel en Van Roon niet helemaal zoals gepland. “Ik had me voorgenomen om op vrijdag veel te kunnen rijden en goed te kunnen trainen, maar dat liep helaas anders, want de auto ging plat door iemand anders die in onze auto reed”, aldus Van Roon. “En helaas hadden we hier geen ‘escape-knop’… Ik dacht al dat het voor ons gedaan zou zijn, had mijn tas al ingepakt, maar het team heeft echt ongelooflijk werk geleverd! Ze zijn tot vier uur in de nacht doorgegaan om de auto weer op te bouwen!”
 

 
Zo leek de Porsche op zaterdagochtend toch deel te kunnen nemen aan de kwalificatie, maar er bleek ook schade aan de luchtinlaat van de motor te zijn ontstaan. “Ik ben direct binnengekomen, waarna het team de motor gewisseld heeft”, vertelde Coronel. “Dat werd echt een race tegen de klok, want één minuut voor de startopstelling konden we alsnog naar de grid toe. We zijn wel als laatste in onze klasse gestart, maar we konden in ieder geval rijden, dat was het belangrijkste!”
 
Van Roon nam de start en de eerste stint van de race voor zijn rekening, waarbij hij goed met de rest van het veld kon meekomen. Na acht ronden kwam Van Roon volgens plan de pits in, waarna Coronel de auto overnam. Die zette de opmars van de Porsche met het startnummer 927 voort, waarna Van Roon de slotfase van de race voor zijn rekening nam en de Porsche naar de finish reed. In de klasse voor Porsche 911 GT3 Cup-auto’s eindigden Coronel en Van Roon als achtste algemeen, in de Pro-Am-categorie werd het Nederlandse tweetal derde, waarmee het eerste podiumresultaat van het seizoen een feit was. “De race mogen starten was leuk, lekker naar voren vechten door het veld heen”, zei Van Roon. “Helaas zijn we in de slotfase nog wat teruggevallen, maar ik merk wel dat ik steeds sneller word. Ik heb alweer heel veel zin in de volgende race!”
 

Ook Tom Coronel keek tevreden terug op zijn eerste raceweekeinde van het jaar op de Nürburgring. “Natuurlijk staat vrijwel alles in het teken van de voorbereiding op de 24-uursrace in juni, dat is echt de grote wedstrijd waar we met z’n allen naartoe werken. Ik heb zelf echt super gereden, had goed de snelheid te pakken en een heel goed ritme. Dat we hier nog met een beker naar huis gaan, is meer dan we van tevoren hadden verwacht, daar kunnen we echt heel tevreden mee zijn. Op naar de volgende race!” Dat is de 56e Adenauer ADAC Rundstrecken-Trophy, opnieuw een vier-uursrace, die op zaterdag 10 mei verreden wordt.



Our partners in crime

Relaties