NL    EN
TCR Europe

Twee tiende plaatsen op Spa-Francorchamps maximaal haalbare voor Tom Coronel

Gepubliceerd op 31 juli 2021


FRANCORCHAMPS (31 juli 2021) – Dat een hoge klassering met 60 kilogram extra gewicht aan boord na zijn recente successen lastig zou worden, wist Tom Coronel al van tevoren. Toch wist hij de schade relatief beperkt te houden in het vierde raceweekeinde van de TCR Europe Series op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen. Met de Audi RS 3 LMS in DHL-kleuren, ingezet door het Belgische team Comtoyou Racing, eindigde hij in beide wedstrijden als tiende en scoorde daarmee in ieder geval kampioenschapspunten.

 

 

“In de trainingen zag ik al dat het met dat gewicht moeilijk zou worden”, vertelde Coronel. “Na Zandvoort, waar ik natuurlijk gewonnen had, werd het gewicht in het kader van de ‘balance of performance’ aangepast en ik had dus 60 kilo extra aan boord, als enige van de Audi-rijders. Eén Audi had helemaal geen extra gewicht en de andere twee Audi’s 30 kilo, maar ik dus het dubbele daarvan! Zeker op een lang circuit als Spa, dat omlaag en omhoog gaat, kost dat dus net even teveel tijd en dat zagen we dus ook, ondermeer aan de banden, die het met dat gewicht na een rondje of vier toch wel erg zwaar kregen. Net teveel om de toprijders bij te houden. In de kwalificatie miste ik op 0,008 seconden de tiende plaats, waarmee ik in de race met de omgekeerde startvolgorde voor de eerste tien op de pole-position had gestaan, maar helaas lukte dat dus net niet…”

 

 

De beide races werden verreden in het voorprogramma van de jaarlijkse 24-uursrace van Spa-Francorchamps. De eerste wedstrijd vond op vrijdag plaats, in droge omstandigheden. “Ik had een goede start, kon goed meekomen en had een paar aardige gevechten, ondermeer met een Hyundai en een Audi, een beetje leuk bakkeleien en dus uiteindelijk als tiende afgesloten”, berichtte Coronel. “Natuurlijk is dat niet helemaal waar ik wil staan. Ik zat ook een beetje vast achter Callejas, een Spaanse rijder met een Honda, die heel erg aan het verdedigen was. Ik kon net niet de aanval inzetten, omdat hij iedere keer bij het uitaccelereren van de bochten wat kon uitlopen, waardoor ik er net te ver vanaf zat. Dat kostte best veel tijd.”

 

 

Voor de tweede race, die op zaterdag verreden werd, waren de condities, zoals zo vaak op Spa-Francorchamps, zeer wisselvallig. “Terwijl de auto’s al op de startopstelling stonden, kwam er een bui naar beneden, dus dat leidde direct tot de gebruikelijke chaos bij de teams en iedereen eromheen. Ik ben van start gegaan met slicks op de voorwielen en regenbanden achter, wat ze in TCR de ‘Coronel combination’ noemen, sinds ik daar in Japan ooit een keer mee gewonnen heb. Dat ging goed. We hadden een rollende start achter de safety-car. Ik liep in de startfase een beetje schade aan de voorkant op, maar kon gelukkig wel doorrijden. In de eerste ronde ging ik in de dubbele linker bocht iets te dwars, waardoor ik de aansluiting een beetje verloor. Ik reed een beetje een eenzame race op de tiende plaats, kon iets naar voren kruipen, maar meer dan de tiende plaats zat er uiteindelijk niet in. Laten we het er maar op houden dat ik de schade beperkt heb kunnen houden, dat was het doel.”

 

 

De volgende twee races van de TCR Europe Series worden op 2 en 3 september verreden op de Nürburgring. Twee weken daarvoor, 21 en 22 augustus, rijdt Coronel eerst nog de volgende twee races van de FIA WTCR – World Touring car Cup op de Hungaroring, waar zijn nieuwe Audi RS 3 LMS niet meer in camouflagekleuren zal aantreden, maar in het vertrouwde geel-rode kleurenschema.

 



Our partners in crime

Relaties