NL    EN
Fia WTCC

“Geen onnodige risico’s genomen en waken over de banden”

Gepubliceerd op 28 mei 2017


Tom Coronel geniet van iedere kilometer tijdens FIA-WTCC races op Nürburgring-Nordschleife

Nürburg, 27 mei 2017 – Voor Tom Coronel is het racen op de ruim 25 kilometer lange Nürburgring, met zijn 64 bochten, altijd weer een uitdaging. Wie de Nederlander in de Chevrolet Cruze TC1 van ROAL Motorsport via de onboardcamera’s volgt, houdt af en toe echt het hart vast. Bocht na bocht soms met flinke hoogteverschillen, een jump, diverse soorten wegdek, hoge snelheden, een heuse carrousel en slipstreamen waar het kan, zijn de ingrediënten van dit circuit. Tom Coronel reed in zijn lange carrière ontelbare ronden op deze vermaarde racepiste, beter bekend als ‘De Groene Hel’.

Het groene decor voor de zevende race van het FIA WTCC 2017, die voor de Nederlander ook op een zevende plaats begint. Na de start settelt het veld zich en ruim 8 minuten later komen de rijders voor de eerste maal over start -finish. De tiende plaats is voor de ROAL Motorsport Chevy. Een derde van de race-afstand zit er op en er volgen nog twee ronden. In de eerste daarvan strijdt Coronel met een van de fabrieks-Volvo’s om de negende plek. Gebaseerd op zijn jarenlange ervaring, weet Tom echter dat de laatste raceronde de meest bepalende is, vanwege de hoge buitentemperatuur en de invloed die dat op de banden heeft. Voor hem kampen meerdere rijders met rubberproblemen (net als Tom zelf vorig jaar) en zo verzekert de ROAL Motorsport coureur zich van een strakke en probleemloze achtste plaats.

 

Race 8 begint voor Tom Coronel weer op de zevende plaats, die hij na een sterke start ook weet te behouden. Hij houdt zo ook aansluiting met de auto’s voor hem. In de slotronde meldt Guerrieri zich aan de achterbumper en enkele bochten lang gaan de beide Chevy-coureurs het  gevecht met elkaar aan. Tot op de meet blijft het spannend, maar het is Tom Coronel die als beste van de twee over de lijn gaan en als zevende eindigt.

 

Tom Coronel na afloop: “Vorig jaar ben ik nog niet vergeten. Toen verknalde een klapband een zekere podiumplaats en was de schade groot. Met die wetenschap begon ik aan dit weekend. In de kwalificaties ging het er ruig en goed aan toe en ik was dik tevreden met mijn auto. Alles voelde goed aan en wanneer je realistisch bent is die zevende positie ook de plek waar ik met deze auto normaal gesproken thuishoor. De start van de eerste race ging compleet de mist in. Door een elektronische storing in het startsysteem had ik het gaspedaal op de bodem liggen, maar nauwelijks snelheid. Zo verloor ik kostbare plaatsen. Verder liep alles lekker en kon ik mijn eigen race rijden. Een gevecht gehad met Nick Catsburg, maar zijn Volvo was sterker en in de slotronde zag ik rijders voor mij in de problemen komen met de banden. Dus veilig uitgereden en punten gepakt. In de tweede race kwam ik een stuk beter weg en kon mijn plek behouden. In de beginfase kreeg ik nog een tik van Michigami, maar hield daar weinig schade aan over. Genoten van de race en mijn positie behouden. In de slotronde ging het linksvoor wat trillen dus iets rustiger aan gedaan, waardoor Guerrieri dichterbij, maar er niet voorbij kwam. Een probleemloze, solide, veilige race dus en nogmaals punten voor het Wereldkampioenschap. Daarmee konden we op een goede manier de 60e verjaardag van teambaas Roberto Ravaglia vieren. En op naar volgend weekend voor de volgende TCR-race met de Honda Civic op het Circuit van Zolder en de volgende race FIA WTCC race is in Villa Real.”





Our partners in crime

Relaties