NL    EN
Nieuws

[:nl]Tom Coronel pakt dubbele Top 10 en kostbare punten tijdens FIA WTCC races in Argentinië[:en]Tom Coronel scores a double top 10 finish and valuable points in FIA WTCC races Argentina[:]

Gepubliceerd op 19 juli 2017


[:nl]Termas de Rio Hondo, 16 juli 2017 – Nadat er met man en macht aan de zwaargehavende Cruze racewagen van Tom Coronel was gewerkt, kon deze met een DHL-vrachtvliegtuig net op tijd naar Argentinië vervoerd worden. Hier vond het zesde raceweekend van het Wereldkampioenschap voor Toerwagens plaats op het bijna 5 kilometer lange Circuito Termas de Rio Hondo.  Daar, aan de andere kant van de wereld, kon Coronel de draad weer oppakken na het zo hectisch verlopen FIA WTCC raceweekend in Portugal. Een botsing met een ziekenauto bezorgde de ROAL Motorsport technici en de te hulp geschoten monteurs van het Spaanse Campos Racing veel werk. Werk waar Tom veel lof voor had bij de aanvang van zijn Argentijnse raceronden.

 

 

 

Die eerste ronden gebruikte de Nederlander voor een shake down van de totaal herstelde auto. Hier kwam een kleine olielekkage naar boven en later een defect aan de schokdemper. Voor het overige kostte het de nodige tijd om de auto helemaal naar de zin te krijgen. Tom Coronel ging ook nu de strijd met de tiende plaats aan, om daarmee de pole position in de ‘reversed grid’ voor zich op te eisen. Om daarmee ook het resultaat van vorig jaar (een tweede plaats) te evenaren of mogelijk te verbeteren. Een strijd die vaak in tienden of zelfs honderdsten van een seconde wordt beslist en deze keer voor de Nederlander net geen Top 10 positie opleverde. Meer dan een dubbele twaalfde startplaats zat er niet in.

 

In de eerste race wist Tom Coronel al snel een plaats te winnen en profiteerde vervolgens van misstappen en technische problemen bij coureurs die voor hem reden. Zo schoof hij keurig door naar een negende plaats.  Race twee startte hij iets agressiever maar kende verder een soortgelijk verloop en bracht een nette tiende plek. Met deze resultaten bezet de ROAL Motorsport coureur nu een zesde plaats in de FIA WTCC Trophy.

 

Tom Coronel na afloop: “Om te beginnen alle waardering voor de monteurs van ROAL Motorsport en Campos Racing. Van de Chevy was na die klapper in Portugal niet heel meer over en zij hebben in de korte tijd die er was een prima raceauto afgeleverd. Natuurlijk moet je dan de puntjes op de i zetten en de auto helemaal naar eigen wens afstellen. Dat lukte niet helemaal. In de eerste sessie hadden we een olieprobleempje en in de volgende sessie zat er een vreemde vibratie in de auto. Daardoor kon ik niet zo laat remmen als anders. Tussentijds is er het nodige aan het onderstel veranderd, maar we kregen het niet helemaal naar wens. In de races liep het verder zonder al te veel problemen. In de eerste race de nodige strijd met Michigami en Filippi, maar verder een steady race. Bij de start van de tweede race iets agressiever vertrokken en kwam daarmee voor Filippi terecht. In de race nog een behoorlijke tik met Huff, maar verder een probleemloze race. Ik ben blij dat de auto het na die klap weer goed doet. Dat geeft vertrouwen voor de races die we na de zomerstop nog krijgen, waarvan de eerste op een nieuw circuit in China. Leuk en ook spannend.”

 

Uitslag Opening Race 1 Termas de Rio Hondo:
1. Yann Ehrlacher (Fra) Lada Vesta 11 ronden;
2. Mehdi Bennani (Mar) Citroën C-Elysee op 0,726;
3. Esteban Guerrieri (Arg) Campos Chevrolet RML Cruze op 1,326;
4. Tom Chilton (GBr) Citroën C-Elysee op 1,573;
5. Tiago Monteiro (Por) Honda Civic op 1,677 en
9. Tom Coronel (Ned) ROAL Motorsport Chevrolet RML Cruze op 10,960.

 

Race 2 (Main Race):
1. Norbert Michelisz (Hon) 13 ronden;

2. Tiago Monteiro (Por) op 0,505 beiden met Honda Civic;
3. Thed Björk (Zwe) Volvo S60 Polestar op 1,381;
4. Esteban Guerrieri (Arg) Campos Chevrolet RML Cruze op 6,379;
5. Mehdi Bennani (Mar) Citroën C-Elysee op 14,281 en
10. Tom Coronel (Ned) Roal Motorsport Chevrolet RML Cruze op 21,983.

 [:en]Termas de Rio Hondo, 16 July, 2017 – After a lot of work had been carried out to repair Tom Coronel’s heavily damaged Cruze race car, it could be flown out with a DHL cargo plane to Argentina just in time. Here, the almost five kilometres long Circuito Termas de Rio Hondo hosted the sixth round of the FIA World Touring Car Championship. At the other side of the globe, Coronel was able to rejoin the action after being sidelined from the FIA WTCC meeting in Portugal. A collision with an ambulance caused a lot of work for the ROAL Motorsport technicians and the mechanics of Spanish team Campos Racing who came to help out. An effort that Tom Coronel praised highly as he started his weekend in Argentina.

 

 

For the Dutchman, the first laps served as a shakedown for the car that had been totally repaired. A small oil leak was discovered, followed by an issue with the shock absorber. For the rest, getting the set-up right also required some time. As usual, Tom Coronel aimed at tenth place in qualifying to get his car on pole position on the reversed grid for race one. That would enable him to match the second place he scored in Argentina last year, or maybe even do one better. Usually, tenth or even hundredths of a second are decisive in the battle for tenth place and this time, the Dutchman missed out on a top ten spot. A pair of twelfth places on the grid was all he could achieve.

In the first race, Tom Coronel quickly managed to move up one place and then benefited from mistakes and technical issues by drivers in front of him. Thus, he progressed to ninth place. In race two, he had a slightly more aggressive start, but for the rest, it was a similar affair that resulted into a neat tenth-place finish. With these results, the ROAL Motorsport driver is currently placed sixth in the FIA WTCC Trophy standings.

 

Tom Coronel commented afterwards: “First of all, great respect for the ROAL Motorsport and Campos Racing mechanics. After that crash in Portugal, there wasn’t much left of the Chevrolet and in the little time that was available, they delivered a great race car. Of course, there was some fine-tuning to do to make the car suit my requirements. That didn’t fully work out. In the first session, we had an oil leak and in the next session, there was a strange vibration in the car. As a result, I wasn’t able to brake as late as I normally do. In the mean time, some changes had been made on the suspension, but we couldn’t get it totally right. In the races, I didn’t have too many problems. In the first race, I had a battle with Michigami and Filippi, but for the rest, it was a steady affair. At the start of the second race, I was a little bit more aggressive and thus got ahead of Filippi. In the race, I also had some contact with Huff, but for the rest, there were no problems. I am glad that the car is working well again after the crash. That gives me confidence for the races that are still to come after the summer break, starting with an event at a new circuit in China. Nice and also exciting.”

 

Result Opening Race 1 Termas de Rio Hondo:
1. Yann Ehrlacher (Fra) Lada Vesta 11 laps;
2. Mehdi Bennani (Mar) Citroën C-Elysée +0.726;
3. Esteban Guerrieri (Arg) Campos Chevrolet RML Cruze +1.326;
4. Tom Chilton (GBr) Citroën C-Elysée +1.573; 5. Tiago Monteiro (Por) Honda Civic +1.677 and
9. Tom Coronel (Ned) ROAL Motorsport Chevrolet RML Cruze +10.960.

 

Race 2 (Main Race):
1. Norbert Michelisz (Hon) 13 laps;
2. Tiago Monteiro (Por) +0,505 both Honda Civic;
3. Thed Björk (Zwe) Volvo S60 Polestar +1.381;
4. Esteban Guerrieri (Arg) Campos Chevrolet RML Cruze +6.379;
5. Mehdi Bennani (Mar) Citroën C-Elysée +14.281 and
10. Tom Coronel (Ned) Roal Motorsport Chevrolet RML Cruze +21.983.   
[:]





Our partners in crime

Relaties